Asiakkaiden kulkua rajataan ja pääaulaan haastattelupiste infektioriskien kartoittamiseksi

Suomen valtioneuvosto on linjannut 16.3.2020, että ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa kielletään koronavirusepidemian aikana muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Myöskään ei-välttämättömiin hoitotoimenpiteisiin ei tule hakeutua, jos kärsii hengitystieoireista tai on altistunut koronavirustartunnalle.

Keskussairaalan tiloihin Hämeenlinnaan on kuitenkin saapunut muutamia yksittäisiä hengitystieoireista kärsiviä asiakkaita määräyksistä, ohjeistuksista ja opasteista huolimatta. Sekä potilaiden että henkilökuntamme suojaamiseksi mahdolliselta infektioriskiltä joitain sisäänkäyntejä on lukittu tai poistettu kokonaan asiakkaiden käytöstä. Asiakaskäytöstä poistettujen sisäänkäyntien ovissa opastetaan käytössä oleva kulkureitti.

Ensiavun ovista pääsee sisään soittamalla puhelimella ovelta triage-hoitajalle tai ovikelloa soittamalla. Asiakkaat haastatellaan, ja ohjataan tarpeen mukaan joko hengitystieoireisille varatulle ns. kohorttiosastolle tai ns. puhtaalle puolelle.

Pääsisäänkäynnin yhteyteen rajataan keskiviikosta 8.4.2020 alkaen asiakkaille kaksi kulkulinjaa, joista toisesta kuljetaan sisään ja toisesta ulos. Sisään kulku tapahtuu lähempää palveluneuvonnan tiskiä, jotta asiakkaat voivat tarvitessaan kysyä apua ja ohjeita palveluneuvonnasta. Kulku kahvioon pääoven puoleisestä päädystä suljetaan asiakkaiden kululta ja jätetään vain hätäuloskäynniksi sekä henkilökunnan käyttöön.

Asiakkaan tullessa sisään, hoitaja haastattelee hänet, jonka jälkeen määritellään, voiko potilas tai asiakas tulla sairaalan tiloihin hoitamaan asiaansa. Haastatteluja tehdään arkisin kello 7.00-19.00, kun pääsisäänkäynnin ovet ovat auki. Aukioloa lyhennetään arkisin tunnilla nykyisistä ajoista (normaalisti ovet auki klo 6.00-19.00). Viikonloppuisin ovet ovat edelleen auki kello 8.00-19.00.

Haastatteluja varten pääaulaan on rakennettu sermejä turvaamaan asiakkaiden tietosuojaa. Pääaulaan on lisätty myös riittävästi käsidesipisteitä asiakkaiden sekä henkilökunnan käyttöön.

Kela-taksin tilauspiste siirretään väliaikaisesti kauemmas palveluneuvonnasta.