Potilas ensin

Potilas on aina ollut hoitotyön keskiössä, mutta Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on kehittänyt Potilas ensin -toimintafilosofiaa järjestelmällisesti vuodesta 2014 lähtien.

Sairaalamme haluavat tarjota asiakkailleen hyvän, oikea-aikaisen hoidon ja mieleen jäävän sekä odotukset ylittävän palvelukokemuksen. Asiakkaat ovat meillä potilaita ja heidän läheisiään. Potilas ensin -ajattelussa mietimme kaikessa toiminnassamme ja päätöksenteossamme potilaan näkökulmaa. Olemme kouluttaneet henkilökuntaamme Potilas ensin -ajatteluun monipuolisesti.

Potilas ensin -filosofiasta on tehty esimerkiksi koulutusvideo, joka on katseltavissa alta. Video esitetään uusille työntekijöille tulokasinfoissa ja opiskelijainfoissa harjoittelujaksonsa aloittaville  opiskelijoille.

Potilas ensin -ajatteluun on luotu minimivaatimukset ja näin me lupaamme toimia sairaalan arkisessa työssä:

  • Kaikkea toimintaamme ohjaa Kuinka voin auttaa? -asenne.
  • Esittelen itseni potilaalle (uudelle potilaalle/asiakkaalle).
  • Kohtaan potilaan yksilönä, myönteisellä asenteella.
  • Potilaan aika on potilasta varten; kuuntelen potilasta ja annan hänen puhua loppuun asti.
  • Olemukseni ja työasuni ovat siistit ja potilasturvalliset.

Vastuu minimivaatimusten toteutumisesta on jokaisella työntekijällä ja viimekädessä esimiehillä. Toivomme Sinunkin asiakkaana tarkkailevan lupauksemme toteutumista. Otamme mielellämme vastaan palautetta, sekä ruusuja että risuja. Suora palaute hoitavaan yksikköön on toivottavaa mutta voit myös käyttää muitakin Asiakaspalautteen väyliä.