Esitä vuoden Potilas ensin -palkittavia!

Potilas makaa tutkimuspöydällä kahden hoitajan katsoessa häntä.

Viime vuonna Potilas ensin -palkittaviin lukeutuivat esimerkiksi keskussairaalan lasten ja nuorten poliklinikan reumalääkäri Johanna Kärki (vas.) ja sairaanhoitaja Teija Kalliosaari, jotka keräsivät suorastaan ylistävää palautetta osaamisestaan kohdata nuoria potilaita.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä on kehitetty Potilas ensin -toimintakulttuuria jo useiden vuosien ajan. Viime vuonna aloitettiin käytäntö, että sairaaloidemme asiakkaat voivat äänestää parhaiten potilaan näkökulman vuoden aikana huomioineita ammattilaisiamme tai yksiköitä.

– Terveydenhuoltoalalle ja erikoissairaanhoitoon hakeudutaan töihin usein kutsumuksesta, halusta auttaa ihmisiä. Laadukas hoito tulee aina ensin, mutta kokemus hyvästä tai jopa sykähdyttävästä palvelusta ei ole millään tavalla pois vaikuttavasta hoidosta, vaan päinvastoin. Asiakkailta saatavalla palautteella on suuri merkitys myös henkilöstön motivaation kannalta, kuvailee KHSHP:n hallintoylihoitaja Kirsi Leino.

Kuluneen vuoden asiakaspalvelussa onnistuneita voi äänestää 4. helmikuuta 2018 asti joko lähettämällä esityksensä sähköpostitse osoitteeseen [email protected] (otsikkoon maininta ”Potilas ensin”), Kanta-Hämeen keskussairaalan virallisilla Facebook-sivuilla tai paperilomakkeella keskussairaalan ja Riihimäen sairaalan vastaanotossa.

– Toivomme myös lyhyitä perusteluja tai kuvausta erityisen positiivisesta palvelukokemuksesta! Näitä kertomuksia voimme käyttää henkilöstön koulutuksessa ja palveluiden kehittämisessä edelleen. Kuluvana vuonna aiomme panostaa yhä vahvemmin asiakaskokemukseen, ja paraikaa on käynnissä myös asiakaspalvelun erityisasiantuntijan rekrytointi, Leino kertoo.

Äänestäneiden kesken arvotaan näppäriä bluetooth-kaiuttimia sekä lämpimiä villasukkia sairaanhoitopiirin väreissä. Parasta palautetta asiakkailta saaneet henkilöt ja yksiköt palkitaan ja julkistetaan 20. helmikuuta.