Etsimme jälleen Vuoden potilas ensin -palkittavia

Viime vuonna Potilas ensin -palkittaviin lukeutui esimerkiksi syöpätautien lääkäri Laura Aroviita, jonka keskustelevaa ja potilasta huomioivaa työotetta arvostettiin lukuisissa esityksissä.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä on kehitetty Potilas ensin -toimintakulttuuria vuodesta 2012 lähtien. Nyt järjestetään kolmatta kertaa äänestys Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Riihimäen sairaalan asiakkaille, jossa etsitään Vuoden potilas ensin -palkittavia ammattilaisia ja hoitoyksiköitä. Eniten esityksiä ja parhaita perusteluita saaneet palkitaan helmikuun 19. päivä pidettävässä palkintogaalassa.

– Etsimme sykähdyttäviä palvelukokemuksia sekä potilaan kohtaamista ja huomioimista erityisellä tavalla. Tuomalla esiin näitä tilanteita ja henkilöitä haluamme tehdä näkyväksi myös niitä asioita, jotka usein jäävät myös asiakkaan mieleen hoitokokemuksesta. Laadukas hoito ja perustyö tulevat aina ensin, mutta ihmisen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ei ole millään tavalla pois niistä, KHSHP:n johtajaylihoitaja Kirsi Leino toteaa.

Vuonna 2018 asiakaspalvelussa onnistuneita voi äänestää 27. tammikuuta 2019 asti joko lähettämällä esityksensä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo(at)khshp.fi (otsikkoon maininta ”Potilas ensin”), Kanta-Hämeen keskussairaalan virallisilla Facebook-sivuilla (www.facebook.com/khshp/) tai paperilomakkeella keskussairaalan ja Riihimäen sairaalan vastaanotossa. Äänestäneiden kesken arvotaan näppäriä bluetooth-kaiuttimia.

– Vuoden potilas ensin -esityksien yhteyteen toivommekin lyhyitä perusteluita ja kuvausta siitä, miksi mielestäsi juuri esittämäsi henkilö tai yksikkö on onnistunut työssään. Esimerkin voima kun on valtava, Leino muistuttaa.

Palautejärjestelmä uusittu

KHSHP:ssä tietoa hoitoa saaneiden ja heidän läheistensä palvelukokemuksesta kerätään jatkuvasti myös palautteiden avulla. Viime syksyn aikana on uudistettu palautekäytäntöjä ja palautemuotoja asiakaspalvelun erityisasiantuntijaksi kantahämäläistä erikoissairaanhoitoa kehittämään palkatun Sanna Mäkysen johdolla.

– Aiemmin on kerätty asiakaskyselyllä tietoja otoksina vuoden aikana. Nyt uudistetulla kyselylomakkeella kerätään tietoa jatkuvasti ja lisäksi palautetta on mahdollista antaa vapaamuotoisena.  Palautetta voi luonnollisesti jättää myös verkon kautta, Mäkynen kertoo.

Uusittu palautelomake mahdollistaa tulosten vertailun eri sairaanhoitopiirien välillä. Lisäksi on uudistettu palautepisteet, jotka ovat selkeästi ja yhdenmukaisesti näkyvillä kaikissa yksiköissä. Palautteella on Mäkysen mukaan myös vahva henkilöstöä motivoiva vaikutus, kun palaute on jatkuvaa ja se tehdään näkyväksi.

– Jokainen palaute on meille arvokas; ne luetaan, käsitellään ja yhteystietonsa jättäneisiin ollaan yhteydessä. Kiittävien palautteiden avulla ylläpidetään toimintaa, negatiivisten palautteiden avulla tiedetään, mitä pyritään kehittämään.