Huomisen terveyskeskus rakentuu sairaanhoitopiirin vetämän hankkeen kautta
Terveyskeskusten toiminnassa tarvitaan muutosta, jota Huomisen terveyskeskus -hankkeessa ovat käynnistäneet Kanta-Hämeen kuntien terveyskeskukset yhdessä. Hanketta hallinnoi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Oma Häme -hankkeen jälkeen.
Hankkeessa on hyödynnetty organisaatioissa jo tehtyä kehittämistyötä.
Tavoitteena palvelujen saatavuuden parantaminen
Kanta-Hämeen terveyskeskusten alueellinen yhteistyö parantaa palvelujen saatavuutta: tavoitteena on, että asiakas saa yhteyden vaivatta ja ratkaisun asiaansa viiveettä. Huomisen terveyskeskus -hankkeessa on yhdessä haettu ratkaisuja puhelinpalveluun, hoidon jatkuvuuden parantamiseen ja sähköisten palvelujen edistämiseen. Sähköiset palvelut ja yhteydenottotavat lisääntyvät sähköisen palvelu- ja asiointikanava Omaolon laajentuessa koko maakuntaan.
Alueella on sovittu yhdenmukaiset toimintatavat kansansairauksien tutkimuksista ja seurannasta. Samoin on sovittu yhtenäisestä hoitosuunnitelmasta, joka on myös asiakkaan nähtävissä OmaKanta-palvelussa. Nämä parantavat osaltaan asiakkaan hoidon jatkuvuutta.
Suosittelisitko palvelua?
Perusterveydenhuollon asiakaskokemuksen kerääminen yhtenäistetään Kanta-Hämeen terveyskeskusorganisaatioiden kesken vuoden 2020 alussa, jotta saadaan vertailukelpoista tietoa asiakkaiden ja organisaatioiden käyttöön. Palautteiden perusteella kehitetään toimintaa.
– Asiakkailta kerätään palautetta tekstiviesteillä palvelun jälkeen tai kirjallisesti samoin kysymyksin. Näin asiakkaat saavat helpon ja nopean keinon vaikuttaa palvelujen laatuun ja kehittämiseen, kertoo hankkeen projektipäällikkö Johanna Hämäläinen Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä.
Muutoksessa tarvitaan tietoa palvelujen toimivuudesta ja kansalaisten toiveista ja tarpeista. Terveyskeskuksia johdetaan tietoon perustuen ja uudistetuin menetelmin. Huomisen terveyskeskus -hankkeessa on sovittu Kanta-Hämeen terveyskeskuksille yhteiset mittarit, joiden avulla voidaan seurata organisaation tilannetta. Jatkuvasti seurattavia asioita ovat mm. asiakas- ja henkilöstökokemus, palveluiden saatavuus ja taloudellisesta tuottavuudesta kertovat tiedot.
Tietoja hyödynnetään organisaatioiden johtamisessa ja kehittämisessä. Yhteisesti seurattavat mittarit tuovat myös maakunnallista vertailtavuutta organisaatioiden kesken. Yhteistä kehittämistyötä jatketaan ja hyödynnetään mahdollisessa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen kehittämistyössä Kanta-Hämeessä. Tavoitteena on dynaamiset ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut ja palveluverkko.