Kanta-Hämeen keskussairaalan äitiyspoliklinikka kokeilee chat-palvelua

OmaRaitti-sovelluksen chat osion keskustelunäkymä

OmaRaitin chat osion keskustelunäkymä

Kanta-Hämeen keskussairaalan äitiyspoliklinikka kokeilee chat-palvelua asiakkaille 20.5.2021 alkaen, puolen vuoden ajan. Asiakas pääsee kirjautumaan chattiin sähköisen asiointialustan, Oma Raitin kautta, osoitteesta www.omaraitti.fi. Kirjautuminen vaatii pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Chatin välityksellä voi ottaa yhtyettä poliklinikan sihteeriin ja käydä keskustelua ajanvarauksen siirtämisestä tai perumisesta. Chatissa voi myös varata ajan seulontaultraäänitutkimuksiin.

Haluamme tarjota asiakkaillemme vaihtoehtoisen tavan asioida ajanvaraukseen liittyvissä asioissa, puhelinpalvelun lisäksi. Chatissa on helppo sopia asiakkaalle sopivasta ajasta, kun asiakas voi kirjoittaa hänelle sopivat ajankohdat suoraan chattiin, osastonsihteeri Katja Lensu toteaa.

Chat-palvelu on avoinna aluksi arkisin klo 9.00-10.00 ja 12.00-13.00. Aukioloaikaa mahdollisesti lisätään kokeilun edetessä, kun sen käytöstä saadaan vähän kokemuksia.

Chat-kokeilu on osa sote-uudistuksen valmistelua Kanta-Hämeessä. Uudistuksen tavoitteena on mm. parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta. Osana rakenneuudistushanketta toteutetaan maakunnassa erilaisten sähköisten palvelujen käyttöönottoja sekä kokeiluja, jotka rahoitetaan STM:n myöntämästä hankerahoituksesta. Erilaisia chat-kokeiluja on eri organisaatioissa käynnissä useampia samaan aikaan. Kokeilujen jälkeen arvioidaan asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia chat-palvelusta sekä tehdään jatkosuunnitelmat.

Digi-projektipäällikkö Reetta Mathier toivoo, että äitiyspoliklinikan asiakkaat löytävät chat-palvelun ja käyttävät sitä aktiivisesti. Näin päästään arvioimaan palvelun sopivuutta ajanvaraustoiminnassa ja pohtimaan sen mahdollista laajentamista myös muihin yksiköihin sekä palveluihin.