Kanta-Hämeen pandemiaryhmä jatkaa suosituksiaan huhtikuun loppuun, toisen asteen opetusta arvioidaan pääsiäisen jälkeen

taulukkokuva voimassa olevista rajoituksista ja suosituksista

Voimassa olevat suositukset ja rajoitukset Kanta-Hämeessä.

Kanta-Hämeen pandemiaryhmä käsitteli kokouksessaan torstaina 18. maaliskuuta koronavirustilannetta ja suositustensa jatkoa epidemian leviämisvaiheessa. Maakunnan tartuntaluvut ovat jatkaneet nousuaan Riihimäen seutua lukuun ottamatta, jossa viikolla 11 on nähty tasaantumista.

Maaliskuun loppuun asti voimassa olevia suosituksia päätettiin jatkaa kattamaan myös koko huhtikuun. Ainoan poikkeuksen tekevät toisen asteen ja peruskoulun 7.-9. luokkien etäopetussuositukset. Peruskoulun osalta odotetaan valtioneuvoston kannanottoa, ja toisen asteen etäopetussuositus on voimassa 11. huhtikuuta asti.

– Tarkastelemme pääsiäisen jälkeen mahdollisuutta siirtyä toisella asteella hybridiopetukseen. Etäopetuksen jatkaminen kokonaisella kuukaudella nähtiin liian pitkäksi, vaikka tällä hetkellä virus on levinnyt eniten juuri tässä ikäluokassa. Jos tartuntaluvut saadaan kääntymään laskuun, hybridiopetus saattaisi olla mahdollista vielä huhtikuun aikana, pohtii maakuntaryhmän puheenjohtaja, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Sally Leskinen.

Maakuntaryhmä käsitteli myös lasten ryhmäharrastuksiin liittyviä erityiskysymyksiä ja linjasi, että vuonna 2008 ja nuorempien harrastuksissa suuremmissa liikuntahalleissa on mahdollista harjoitella samaan aikaan useampi, maksimissaan 10 henkilön ryhmä, jos turvavälit kyetään ryhmissä ja ryhmien välillä toteuttamaan hyvin ja ryhmät eivät sekoitu toisiinsa myöskään pukutiloissa ja OKM:n määrittelemiä turvallisen harjoittelun ohjeistuksia pystytään noudattamaan. Tärkeintä on minimoida kontaktit myös näissä tilanteissa.

Joissain maakunnissa on ollut myös yli 12-vuotiaiden mahdollista jatkaa ryhmäharrastusta ulkotiloissa, mutta Kanta-Hämeessä tätä ei suositella.

– Se olisi ristiriidassa sen kanssa, että tämän ikäiset ovat etäopetuksessa niin peruskoulussa kuin toisella asteella. Koulu on kokonaisuutena kuitenkin tärkeämpi asia kuin harrastus, vaikka molemmat tukevat nuorten jaksamista. Nyt etusijalla on tartuntojen määrän kääntäminen laskusuuntaan, jotta oppilaat pääsevät kouluihin. Jos siirrytään takaisin lähiopetukseen, harrastusasiaa arvioidaan jälleen uudelleen, Leskinen toteaa.