Kuukauden kasvo - puhelinvaihteessa Kantiksen sydämessä - Kari Tähkänen

Puhelinneuvonta - Kari Tähkänen

Kuukauden kasvo – puhelinvaihteessa Kantiksen sydämessä – Kari Tähkänen

Sairaalaan saapuessa näkee heti hymyilevät silmät ja jokaisen sisään tulevan tervehtivän monelle tutut kasvot. Joulukuussa alttarille kävellyt Kari Tähkänen aloitti uransa Kanta-Hämeen keskussairaalassa kesällä 2001 ensiavussa vartijana, jossa työskenteli 12 vuotta. Tänä aikana talon monet paikat ja henkilökunta tulivat hyvin tutuiksi.
2013 vahtimestarina Kari ehti toimia vain puoli vuotta, koska neuvonta ja puhelinvaihde sulautuivat silloin yhteen. Toimessa hän pääsi hyvin talon sisään vielä syvemmälle, koska piti olla perillä melkeinpä kaikista talon asioista. Ja siitä tähän päivään saakka hän on ehtinyt nyt tekemään talon keskeisessä roolissa, puhelinneuvonnassa töitä jo 7 vuotta.

Hyvä tai huono työpäivä
Molemmat liittyvät suoraan asiakkaisiin ja heidän kanssaan työskentelyyn. Onnistumiset asiakaspalvelussa ovat ehdottomasti parasta työssä. Onnistuneesta asiakaskohtaamisesta Kari saa energiaa omaan työhön, joka motivoi edelleen korkeaan asiakaspalvelutasoon. Myös suora palaute motivoi häntä erittäin paljon.  Huono päivä on myös suoraan yhteyksissä asiakkaisiin. Jos on tullut epäonnistuminen asiakaspalvelussa asiakkaan kanssa, voi se jäädä vaivaamaan ja helposti jäädä miettimään miten kyseisessä tilanteessa olisi voinut toimia toisin.

Työn haasteet ennen vs. nyt?
Takaisinsoittojärjestelmä on tuonut työn sisältöön erittäin paljon helpotusta. Aiemmin erittäin rajatut lääkärien soittotunnit työllistivät hyvin paljon ja jokapäiväisesti. Asiasta tuli silloin myös paljon negatiivista palautetta asiakkailta.

Koronan vaikutus
Triage-toiminta toi valtavasti hässäkkää normaalin työn lisäksi ja volyymi kasvoi hyvin paljon hetkellisesti. Siinä ympäristössä työskennellessä Kari ymmärsi aika pian, kuinka vakavasta asiasta onkaan kyse. Omalta osaltaan ympärillä olevien riskiryhmäläisten turvaaminen tuli tärkeäksi.

Millaista on työskennellä Kantiksessa?
Karilla ei ole yhtenäkään aamuna ollut tunnetta, että töihin ei haluaisi lähteä. Kantiksessa on hänestä mukava työskennellä ja työnantajana Kantis on erittäin koulutusmyönteinen. Esimerkiksi työssä hän tarvitsee päivittäin englantia, jota Kari oli myös menossa päivittämään, mutta koronan vuoksi koulutus siirtyi. Nuoruudessaan 18 vuotta Ruotsissa asumisesta johtuen ruotsinkieli on vielä erittäin hyvin hallussa, mutta asiakaspalvelukäyttöön päivitystä toiveissa kieleen olisi. Asiakaspalvelu on Karin sydäntä lähellä ja hän ajatteleekin, että on aivan oikeassa paikassa töissä ja ei vaihtaisi pois missään nimessä.

Elämän tasapainotus työn ulkopuolella?
Kari viihtyy mökillä keskellä metsää, jossa kuuluu vain lintujen laulua, se on balsamia hänen korvilleen. Se tuo työhön hyvin vastapainoa, jossa puhutaan ja kuunnellaan koko päivä. Napit korviin ja musiikki päälle lenkille lähtiessä auttaa tyhjentämään päivän asiat helposti mielestä.

Kari on henkeen ja vereen Saab-harrastaja ja onkin toteuttanut keväällä pitkäaikaisen unelmansa. Nyt pihasta löytyy vanha avomallin musta Saab, josta hän ehti haaveilla 35 vuotta. Rakas vaimo on myös autosta erittäin innoissaan ja yhdessä he ajelevat ympäri Suomea. Kesän kelitkin ovat olleet ajeluille varsin otolliset viime aikoina. Vuonna 2021 heillä on tavoitteena osallistua Himoksella järjestettävään Saab-klubin omaan tapahtumaan, johon tulee ympäri eurooppaa alan harrastajia toisiaan tapaamaan.

Terveiset henkilökunnalle?
Tiedonjako on erittäin tärkeää. Asiakkaan tai yhteistyökumppanin soittaessa on erittäin arvokasta olla perillä kaikesta. Muuttuvat puhelinnumerot, kellonajat, aukiolot ja henkilöt talon sisällä on erittäin tärkeitä saattaa tietoon myös puhelinneuvontaan.

Sairaalan sydämessä työskennellään erittäin korkean tason asiakaspalveluasenteella. Puhelinneuvontaan tulee välillä kyselyjä laidasta laitaan ja tiedonhakemiseen on harjaantunut erittäin hyvin vuosien varrella. Kyselyjä on tullut jopa suurlähetystön sijainnista aina yhdistämispyyntöön toisen sairaanhoitopiirin terveyskeskukseen. Kehuja on tullut suoraan asiakkailta ja eri firmojen edustajilta. Kehuttu jopa Suomen parhaaksi sairaalavaihteeksi – ja aivan ansaitusti. Tämä kiitos on koko puhelinvaihteen väelle!