Oma Raitti on ensimmäinen askel kohti tulevaisuuden virtuaalista sairaalaa

Oma Raitti -palvelun Hoitoaikani-aikajana.

Oma Raitti -palvelun Hoitoaikani-aikajanalta näet kätevästi menneet ja tulevat hoitosi Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Kanta-Hämeen keskussairaalan uusi sähköinen palvelualusta otetaan käyttöön vaiheittain. Hoitoaikani-aikajanaa ja esitietolomakkeita seuraavat etävastaanotot, turvalliset hoitokeskustelut ja ajanvarausmahdollisuudet.

Kanta-Hämeen keskussairaalan sähköinen asiointialusta nimeltään Oma Raitti julkaistiin keskiviikkona 9. lokakuuta virallisesti asiakkaiden käyttöön. Palvelu löytyy osoitteesta www.omaraitti.fi  tai verkkosivujemme kautta

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri käynnisti terveydenhuollon digitaalisia palveluita kokoavan portaalin kehittämisen vuonna 2018. Tekninen ratkaisu perustuu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin OmaTays -palveluun.

– Virtuaalisen sairaalan rakentaminen sekä asiakkaiden että ammattilaisten käyttöä palvelemaan ei ole yksinkertaista tai taloudellisesti järkevää tehdä jokaisessa sairaanhoitopiirissä erikseen. Niin sanotun Tähtisairaala-yhteistyön nimissä meidän kannattaa Kanta-Hämeessä tukeutua Tays-erityisvastuualueella kehitettyyn tekniseen ratkaisuun ja periaatteisiin, kertoo KHSHP:n tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.

Oma Raittiin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta. Ensimmäisessä vaiheessa asiakas voi tarkastella henkilökohtaista Hoitoaikani -aikajanaa ja nähdä karttasovelluksesta ohjeet vastaanotolle saapumiseen, täyttää sähköisiä esitietolomakkeita ennen hoitoon saapumista, antaa tai perua suostumuksensa e-asiointiin, antaa palautetta sekä siirtyä ilman uudelleen kirjautumista Kanta.fi -palveluun.

Kun toimitaan julkisen terveydenhuollon parissa, potilassuojan alaista tietoa ei saa käsitellä suojaamattomassa sähköisessä yhteydessä, joten tietosuoja- ja tietoturva-asioiden varmistamiseen on Paanasen mukaan paneuduttu perusteellisesti.

– Joskus asiakkaidemme on hankalaa ymmärtää, miksi keskussairaalan hoitajat ja lääkärit eivät voi käydä hoitoon liittyvää keskustelua esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Oma Raitin ehdottomasti suurimpia voimavaroja on tietoturvallinen yhteys potilastietojärjestelmäämme LifeCareen. Tämä toiminnallinen yhteys on ensimmäinen askel kohti virtuaalista sairaalaa ja luo mahdollisuuksia digitaaliseen hoitopolkuun kansalaisten ja terveydenhuollon ammattilaistemme välillä.

Tulevaisuudessa on siis mahdollista käydä erikoissairaanhoitoon liittyvää keskustelua ammattilaisten kanssa muutenkin kuin puhelimen tai paperikirjeiden välityksellä. Jatkossa on mahdollista myös varata ja peruuttaa vastaanottoaikoja Oma Raitin kautta.

”Etsitään palveluita, joista eniten hyötyä”

Ensimmäisessä Oma Raitin kehitysvaiheessa otetaan käyttöön sähköisistä esitietolomakkeista naistentautien ja silmäkirurgian käyttöön laaditut lomakkeet. Loppuvuodesta tarjonta täydentyy ortopedian ja magneettikuvauksen tarpeisiin laadituilla esitietolomakkeilla ja ensi vuonna lomakkeita on luvassa lisää.

– Pyrimme kehittämään palveluita, joista on eniten hyötyä asiakkaiden sekä hoitoprosessien kannalta. Vuodenvaihteen jälkeen tavoitteenamme on esimerkiksi aloittaa pilotti videon välityksellä tehtäviin etävastaanottoihin uniapnea-potilaiden hoidossa. Arvion mukaan uniapnean hoidon vastaanottokäynneistä suurin osa voitaisiin korvata etävastaanotoilla, kertoo Oma Raitin projektipäällikkö Saara Mokkila.

Projektipäällikkö painottaa, että sähköisen palveluiden tavoitteena on tuottaa lisäarvoa asiakkaille, mahdollistaen asioinnin sähköisesti asiakkaille sopivalla hetkellä. Palveluiden käyttäminen on vapaaehtoista ja sähköisen asioinnin rinnalla on edelleen mahdollista myös asioida puhelimitse ja paperisia esitietolomakkeita hyödyntäen. Kehittämiskohteista ja Oma Raitin palveluista toivotaan asiakkailta palautetta.

– Toivomme, että mahdollisimman monet kävisivät kirjautumassa palveluun. Sähköiset palvelut ovat kuitenkin niille, jotka niitä haluavat ja kykenevät käyttämään – mutta mitä enemmän niitä otetaan käyttöön, sitä enemmän jää resurssia käytettäväksi myös fyysisille vastaanotoille. Tarkoituksenamme on digitaalisten kanavien avulla parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.

Oma Raitti -palvelun nimi ja ilme on suunniteltu yhteistyössä kaatunutta maakunta- ja sote-uudistusta valmistelleen Oma Häme -hankkeen kanssa.

– Nimellä haluttiin ilmentää hämäläisyyttä, eikä sitoa palvelun nimeä pelkästään erikoissairaanhoitoon. Jos maakunta tulevaisuudessa syntyy, saman portaalin alle on mahdollista koota laajasti myös perusterveydenhuollon palveluita, Mokkila muistuttaa.

Lisätietoja:

KHSHP:n digiprojektipäällikkö Saara Mokkila
s-posti saara.mokkila(at)khshp.fi
puh. 040 182 4425

Katso alta ohjevideo Oma Raitin käyttöön liittyen.