Potilastietojärjestelmän palvelinongelmat ovat jälleen aiheuttaneet viivästyksiä ja vastaanottojen perumisia

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin Lifecare-potilastietojärjestelmässä on tiistain 21.5. ja keskiviikon 22.5. aikana ilmennyt palvelinten konfiguraatioon liittyviä ongelmia, jotka ovat heijastuneet eri yksiköihin eri tavoin.

– Paikoittain ohjelma on toiminut moitteetta, mutta joissain yksiköissä on esiintynyt hitautta ja ongelmia esimerkiksi viestipiikkien, ajanvarauksien ja e-reseptien osalta. Nämä potilastietojärjestelmän ongelmat ovat valitettavasti aiheuttaneet jälleen myös vastaanotto- ja odotusaikojen pidentymisiä ja perumisia, kertoo KHSHP:n vt. johtajaylilääkäri Merja Vainio.

KHSHP:n tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paanasen mukaan ongelman juurisyy on löydetty ja se pyritään korjaamaan jo käynnissä olevan palvelinten uusimistyön edetessä.

– Pahoittelemme aiheutuneita viivästymisiä suuresti asiakkailtamme. Myös henkilöstöä jatkuvat palvelinongelmat ovat kuormittaneet suuresti ja heiltä on vaadittu venymistä. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, että ongelmat eivät johdu Lifecare-järjestelmän toiminnallisuudesta, vaan teknisistä ongelmista ohjelman ja palvelinympäristön välillä, Paananen selvittää.

Uuden potilastietojärjestelmän palvelinongelmien mahdollisimman nopea korjaaminen on sekä sairaanhoitopiirin että palveluntuottajien eli Lifecaren toimittajan Tieto Oyj:n ja palvelinympäristöä ylläpitävän Istekki Oy:n ykkösprioriteetti.

– Kaikki voitava tehdään, että ongelmat saadaan ratkaistua pysyvästi, Paananen lupaa.