Sähkoinen palvelualusta Oma Raitti kehittyy mobiilisovelluksella

Mobiilaite, jossa näkyy Oma Raitti -palvelu.

Kanta-Hämeen sähköinen palvelualusta Oma Raitti saa oman, käyttökokemusta mobiililaitteilla parantavan sovelluksensa vuoden loppuun mennessä.

Oma Raitti on Kanta-Hämeen keskussairaalaan sähköinen palvelualusta, joka mahdollistaa digitaalisen asioinnin potilaan ja sairaalan välillä. Oma Raitilla voi tällä hetkellä muun muassa tarkastella Hoitoaikani -aikajanaa, kirjautua videovastaanotoille ja täyttää esitietolomakkeita. Kirjautuminen Oma Raittiin mahdollistaa myös siirtymisen Omakantaan tarkastelemaan kaikkia potilaan hoitotietoja ilman uudelleen kirjautumista.

Oma Raitti on kuitenkin toiminut vain verkkoselaimen kautta, mutta tulevaisuudessa käyttö helpottuu huomattavasti myös mobiililaitteilla eli älypuhelimilla ja tableteilla. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallitus päätti kokouksessaan tiistaina 7.6. investoida mobiilisovelluksen kehittämiseen 427 500 euroa vuoden 2022 aikana käytettäväksi. Mobiilisovelluksen toteuttaa Istekki Oy, alihankkijanaan Digia Oy.

Hankkeeseen haetaan rahoitusta RRF-hankerahoituksesta eli EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen (Recovery and Resilience Facility) kautta yhteensä 90 000 euroa, mikä toteutuessaan vähentää KHSHP:n rahoituksen osuutta.

– Asiakkaidemme toivomuksena on ollut saada käyttöönsä mobiilisovellus, josta saa kokonaisvaltaisemman ja kohdistetumman käyttökokemuksen. Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy kaiken aikaa, joten tämä on välttämätön investointi, jos haluamme pysyä mukana sähköisten palveluiden kehityksessä osana palvelukokonaisuutta, kuten strategisena tavoitteenamme on ollut. Tavoitteena on vähintään yhtä hyvä käyttökokemus mobiililaitteilla kuin verkkoselaimen kautta, kertoo Oma Raitti -palvelua KHKS:ssä kehittävä digiprojektipäällikkö Kaisa Malmberg.

Vuoden 2023 alusta Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin toiminta sulautuu osaksi Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta.

– Tälle hankkeelle on hyvinvointialuetta valmistelevan Oma Hämeen tuki, ja toteutettava sovellus tulee tukemaan kaikkia hyvinvointialueen palveluja, ei pelkästään erikoissairaanhoitoa, muistuttaa KHSHP:n tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.

Asiakasraati mukana konseptoimassa

Mobiilisovelluksen kehittämistä pohjustamaan toteutettiin vuoden 2021 lopulla yhdessä Digia Oy:n kanssa konseptitesti, jota työstettiin yhdessä Kanta-Hämeen keskussairaalan asiakasraadin kanssa.

– Tärkeintä asiakkaille on saada nopea, paikasta riippumaton yhteydenoton mahdollisuus sekä yksi paikka, josta löytää kaikki terveyspalvelut yhdellä kertaa. Tärkeää on myös yhdistää hoitopalvelut omaan arkeen paikasta riippumatta eli saada käyttöön esimerkiksi sähköinen ajanvaraus, chat-keskustelut sekä mahdollisuus tuoda vaikkapa omat vastaanottoajat omaan sähköiseen kalenteriin ja niin edelleen, digiprojektipäällikkö Malmberg luettelee.

Kaikkia näitä toiminnallisuuksia ei nyt tehtävällä hankinnalla mobiilisovellukseen vielä saada, vaan alkuun jo olemassa olevat nettiversion perustoiminnallisuudet sekä esimerkiksi lähetteen seuranta, jolloin asiakkaat ovat jo ennen ajanvarausta tietoisia siitä, miten heidän hoitonsa lähtee käyntiin ja etenee. Myös chat-mahdollisuus tulee koko hyvinvointialueen käyttöön.

– Hyvinvointialue jatkaa varmasti mobiilisovelluksen kehitystyötä sitten kuluvan vuoden jälkeen, tietohallintojohtaja Paananen vakuuttaa.

Tutustu ja ota käyttöön Oma Raitti täältä!