Työmatkaliikenteemme halutaan uudistaa terveyttä edistäväksi ja ilmastoystävälliseksi

Kuva yhteiskäyttöpyörien käytöstä, henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua ja johdon sihteeri Reija Lundberg

Henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua toivoo, että Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin henkilöstö ottaa innolla käyttöön työnantajan tarjoamia ympäristöystävällisiä työmatkaliikenteen työmatkaliikenteen välineitä, kuten kokeiluun tulleet yhteiskäyttöpyörät. Alaluusua opastaa johdon sihteerille Reija Lundbergille, kuinka pyörän lukon saa avattua puhelimen mobiiliapplikaation avulla.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtoryhmä esittää luottamuselimilleen radikaaleja uudistuksia työmatkaliikenteen kehittämiseksi. Jos kuntayhtymän hallitus ja valtuusto siunaavat valmisteltavat talousarvioesitykset, niin ensi vuonna sairaanhoitopiiri tukee henkilöstönsä jäseniä joukkoliikenteen käyttöön 300 euron tuella työsuhdematkalipun hankkimiseen sekä helpottamalla ja tukemalla lukuisin eri toimenpitein kevyen liikenteen mahdollisuuksia.

– Tekemämme työmatkakyselyn pohjalta tuli selväksi, että meillä verrattain suuri määrä henkilöstöä liikennöi työpaikoille yksityisautoilla myös lähialueilta, vaikka olisi hyvä mahdollisuus pyöräilyyn, kävelyyn tai joukkoliikenteen käyttöön. Kysymys on sekä terveydellisistä että ilmastopoliittisista kysymyksistä, ja me haluamme olla työnantaja, joka kannustaa henkilöstöään kestäviin tulevaisuuden ratkaisuihin, kertoo KHSHP:n henkilöstöjohtaja Petri Alaluusua.

Kunnianhimoiset ja ajankohtaiset tavoitteet

Johtoryhmässä on arvioitu, että talousarvioon ensi vuodelle esitettävä panostus työsuhdematkalippuihin ja muihin toimenpiteisiin on noin 200 000 euron arvoinen. Tavoitteena on mullistaa työmatkaliikenteen kulttuuri henkilöstön terveyden edistämiseksi ja sairaalan työmatkojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. On myös valmistauduttava siihen, että tulevaisuudessa uuden sairaalan rakentumisen jälkeen pysäköinti ei ole enää maksutonta Hämeenlinnan Ahvenistolla. Tällä hetkellä Ahvenistolla on noin 1250 pysäköintipaikkaa, joiden käyttöaste on korkea muutaman tunnin ajan vuorokaudessa.

– Tavoitteemme ovat kieltämättä kunnianhimoisia, mutta myös varsin ajankohtaisia. Jokaisen meistä on ymmärrettävä, että yksityisautoilu ei ole se ratkaisu, jonka käyttöä jatkossa merkittävästi tuettaisiin. Nyt olemme pyrkineet varmistamaan maksuttoman pysäköinnin asiakkaillemme sekä henkilöstöllemme. Ilmaista pysäköintiä ei kuitenkaan todellisuudessa ole olemassa ja näin ollen käymme pysäköintijärjestelyistä jatkuvaa keskustelua, pohtii sairaanhoitopiirin johtaja Hannu Juvonen.

Työsuhdematkalipun 300 euron tuki työntekijää kohden on tarkoitus Hämeenlinnassa kohdistaa Waltti-matkakortin käyttöön. Riihimäen ratkaisua valmistellaan vielä. Uudistamisohjelman muita toimenpiteitä ovat esimerkiksi pysäköintipaikkojen rajaaminen kimppakyytiläisille parhailta paikoilta, yhteiskäyttöpyörien ilmainen kokeilu, pyörähuoltopalvelun tarjoaminen sairaalan tiloissa, pyöräily- tai kävelyteemaiset henkilöstön joululahjat, kannustavat kilometrikisat ja etätyöhön kannustaminen.