KHSHP ja Tieto Oyj syventävät kumppanuuttaan

Hannu Juvonen, Ari-Pekka Paananen, Kimmo Alaniska, Jari Viertola ja Mika Häkkinen seisovat kuvassa rinnakkain ja katsovat kameraan.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri ja ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tieto Oyj ovat solmineet uudentyyppisen yhteistyösopimuksen. Tieto Value Partner -sopimus mahdollistaa KHSHP:n näkökulmasta ennustettavan kustannusmallin, kun Effica-potilastietojärjestelmää kehitetään esimerkiksi sote-uudistuksen myötä.

– Aiemmin ongelmana on ollut, että vuosittain tulevat lainsäädännölliset uudistukset ovat vaatineet päivityksiä ja Effican kehittämistä, mutta meille on tullut ennakoimattomia kustannuksia, kun kaikki ohjelmistot eivät ole olleet niin sanotusti samassa paketissa, kertoo tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.

Value Partner -sopimus sisältää Paanasen mukaan kannusteita molemmille sopimusosapuolille.

– Tieto sitoutuu toimittamaan meille tarvittavat muutokset koko ohjelmistoon ennalta määrättyyn hintaan, joka lasketaan kolmen edellisen vuoden keskimääräisten kehityskustannusten keskiarvosta, mikä tarkoittaa meille noin 5-10 prosentin kustannussäästöä.

– Tieto puolestaan saa meiltä lupauksen siitä, että sitoudumme lainsäädännöllisten palvelujen osalta kehittämään tietojärjestelmää yhdessä heidän kanssaan. He pystyvät suunnittelemaan myös vuosikellonsa paremmin, kun meiltä ei tarvitse odottaa erillisiä budjettipäätöksiä, jotka vaativat aina byrokratiaa, Paananen kuvailee.

Ensimmäisten joukossa

Tieto lanseerasi Value Partner -mallinsa markkinoille reilu vuosi sitten. KHSHP on ensimmäisten sopimuskumppanien joukossa. Tietohallintojohtaja Paananen näkee, että sote-uudistus ja maakuntamalliin siirtyminen tuovat lisää kilpailua markkinoille myös tietojärjestelmäpuolella.

– Me valmistaudumme tulevan sote-uudistuksen lakisääteisiin muutoksiin yhteistyössä Tiedon kanssa, mutta mikään ei estä maakuntaa aikanaan kilpailuttamasta tietojärjestelmiä vuoden 2019 jälkeen.

Sairaanhoitopiiri yksin käyttää Effica-potilastietojärjestelmän ylläpitoon vuositasolla noin 1,8 miljoonaa euroa.

– Asiakkaiden silmiin toimivat tietojärjestelmät eivät tietysti juurikaan näy, mutta ne ovat välttämättömiä modernin hoitoprosessin onnistumisen kannalta, Paananen muistuttaa.